מה זה באמת פיזור?

כמעט על כל דבר בשוק ההון יש מחיר. רוצים תשואה יותר גבוהה? שלמו בצורה של סיכון יותר גבוה.
רוצים נוחות ופשטות? שלמו יותר בדמי ניהול ועוד.

אבל יש דבר אחד שמגיע בחינם, ללא עלות והוא פיזור.

הרווח: אנחנו לא תלויים באף מניה בודדת שעשויה להפיל לנו את התיק וגם יש לנו מניות בשלל חברות מוצלחות
וזהו. אפשר לומר שאין פה חסרונות. ממילא אף אחד לא יודע מראש אילו מניות ייתנו תשואה חלומית.

אז ממה מורכב פיזור:
חברות שונות. אנחנו לא רוצים להיות תלויים בחברה אחת.

מדינות שונות. לכלכלות יש מחזורי חיים של עליות וירידות. לא תמיד ארה"ב החזקה ביותר ולא תמיד ישראל החזקה ביותר. גם כאן הגיוון מנצח.

סקטורים שונים. לא להפיל את כל התקוות שלנו על סקטור הטכנולוגיה. בני אדם צריכים גם נפט, אופנה, תשתיות ועוד. טכנולוגיה יודעת ליפול גם בעשרות אחוזים ומאוד מהר.
מטבעות שונים. מי שהשקיע במדד דולרי השנה מבין את זה היטב. יחסים בין מטבעות יכולים לטלטל תיק באופן משמעותי. לא כדאי שכל התיק יהיה דולרי ובטח לא רק שקלי.

ועוד פיזור שנוי במחלוקת: אפשר לתת מקום מסוים בתיק שלכם להשקעות אקטיביות. כלומר, למנהלי השקעות שמנסים לתת תשואה גבוהה יותר מהמדדים. נכון, לרוב הם מפסידים למדד אבל בשנים שבהם המדד מדשדש ואנחנו אוכלים את הלב על למה לא בחרנו מניה X, הקרנות האקטיביות עשויות לתת תשואה עודפת. אם רוצים, אפשר לחשוב על זה כמגן של שאר התיק. זה אולי מה שיגרום לנו לא לנטוש את המדדים הפסיביים בשנים חלשות.
שנוי במחלוקת כבר אמרתי? 🙂

Similar Posts

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *